Klachten
Zorggroep Drenthe streeft naar het bieden van respectvolle en kwalitatief hoogwaardige zorg en dienstverlening voor haar bewoners en cliënten. Desondanks kan het voorkomen dat u niet tevreden bent, of dat uw naaste of wettelijke vertegenwoordiger niet tevreden is. Het is belangrijk dat u uw wensen of ontevredenheid bespreekbaar maakt zodat we samen met u kunnen werken aan een oplossing. Daarnaast draagt uw opmerking, ontevredenheid of klacht bij aan het verbeteren van onze zorg- en dienstverlening.
Bekijk hier de volledige klachtenregeling van Zorggroep Drenthe.
U heeft een klacht en dan:
Als u ontevreden bent of een klacht heeft dan adviseren wij u eerst in gesprek te gaan met de betrokken medewerker of zijn of haar leidinggevende. Komt u er samen niet uit dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Onafhankelijke klachtenfunctionaris
De onafhankelijke klachtenfunctionaris kan bemiddelen bij uw ontevredenheid of klacht en helpen bij het zoeken naar een oplossing. De klachtenfunctionaris behandelt uw klacht, vraag, opmerking of uw verzoek om advies altijd vertrouwelijk.
De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kiest geen partij. U kunt haar in alle rust uw verhaal vertellen. Zij kan u ook helpen uw klacht te verduidelijken. De klachtenfunctionaris is aangesloten bij de vereniging klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (VKIG).
U kunt de klachtenfunctionaris, Lian Hemmes, bereiken via: klachten@zorggroepdrenthe.nl of via telefoonnummer 0592-33 12 32.
Klacht Wet Zorg en Dwang / onvrijwillige zorg
De wet zorg en dwang heeft een speciale klachtenregeling. Hier kunt u terecht als u een klacht heeft over onvrijwillige zorg. Klachten die betrekking hebben op onvrijwillige zorg en de uitvoering van de wet zorg en dwang (Wzd) worden behandeld door de klachtencommissie onvrijwillige zorg (KOCZ).
De wetgever heeft bepaald dat u uw klacht over onvrijwillige zorg en de Wzd niet zelf rechtstreeks kunt indienen bij de KCOZ. Dit doet u via onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. Zij zorgt er voor dat uw klacht wordt ingediend bij de klachtencommissie onvrijwillige zorg (KCOZ).
Op de website www.kcoz.nl vindt u meer informatie over de klachtencommissie Onvrijwillige zorg.
Cliëntvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg
Indien iemand volgens de Wet zorg en dwang (Wzd) onvrijwillige zorg ontvangt, zoals bijvoorbeeld beperking van bewegingsvrijheid of insluiting, kan de cliënt desgewenst ondersteuning te krijgen van een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd.
De cliëntenvertrouwenspersoon kan als onafhankelijk vertrouwenspersoon de cliënt ondersteunen bij het omgaan met onvrede over de kwaliteit van de geboden onvrijwillige zorg, de opname of het verblijf. Lees hier meer over de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd.

